Wandeling naar Penya Roja (Alcúdia)

Werkelijke een prachtige wandeling die echter op een aantal plaatsen de nodige zekerheid en vaste benen vereist. Mensen met hoogtevrees moeten overwegen of ze deze wandeling wel aandurven. Indien je zekerheid in acht neemt, is de wandeling echter nergens echt gevaarlijk.

Aanrijroute:

Van Palma over de Ma 13 naar Alcudia, daar stadsdeel “Bon Aire” aanhouden en/of de borden “Ermita de la Victoria” (klooster).

Uitrusting

Stevige wandelschoenen, zonnebrand en zeker veel water.

Tijdsduur:

Ongeveer 4 uur (ex pauze). Heen plusminus 2,5 uur en terug ongeveer 1.5 uur.

De Wandeling:

Deze middelzware wandeling naar de Penya Roja ook wel de Penya Migdia genaamd, begint op de parkeerplaats van klooster Ermita de la Victoria (wc’s, terras, inkoop fris etc aanwezig). Rechts van het klooster leidt een brede bosweg (zand) het bos in. De weg gaat omhoog langs het restaurant Mirador (hier is overigens een schitterend terras met uitzicht over de baai van Pollenca).

Nadat u een slagboom gepasseerd bent stijgt de weg verder als een slinger door de bossen. Na 15 a 20 minuten ziet u aan de linkerkant een houten wegwijzerbord “Penya Roja”. Daar verlaten we de hoofdweg. Als we door zouden lopen, zouden we in het Talaia d’Alcudia uitkomen.

Mallorca Wandelen naar Penya Roja (ALCUDIA)

Wij verlaten hier dus de hoofdweg en volgen een trappenpad omhoog, een pad dat scherp links van de hoofdweg afbuigt. De route loopt steeds in dezelfde richting, het pad loopt afwisselend omhoog en omlaag en tussen de hoge grassen door. De steenhoopjes, ook wel Steinmänchen genaamd in het Duits, wijzen ons de weg. Soms zijn er ook rode verfstippen te zien die de route aanduiden.

Het bos wordt nu snel dunner en een werkelijk prachtig panorama blik wordt zichtbaar over de baai van Pollenca en de bergwereld van de Serra Tramuntana. Zelfs het schiereiland Formentor met de goed herkenbare witte gebouwen van het bekende hotel Formentor is goed zichtbaar.

We volgen steeds de steenmannetjes en buigen nergens van het pad af. Uiteindelijk bereiken we een van de mooiste punten van Mallorca. Voor je zie je een soort kleine wachttoren die steil tegen de rotswand hangt. Hier voert het pad ons doorheen. Dit punt wordt ook wel het “Duivennest” genoemd. Vroeger was dit ook echt een wachttoren.

Mallorca Wandelen naar Penya Roja (ALCUDIA)Als we door de wachttoren gelopen of gekropen zijn gaat het pad verder over een smal rotspad, hier zijn in de wand kettingen gemaakt om je aanvast te houden. Na een korte tijd bereiken we een klein plateau,  De Mirador. Vanaf hier een adembenemend uitzicht op de diep onder ons liggende Cap des Pinar en de bijbehorende baaien.

Rondom zie je de resten van de vestingwerken uit het begin van de 17e eeuw. Te zien zijn onder andere overdekte wateropslagplaatsen, een oven voor het verhitten van de kanonskogels en een barak van steen. Als je naar beneden kijkt, zie je de resten van een verdedigingsmuur.

Op naar de top van de Penya Roja

Na een rustmoment gaat het verder in de richting van de top (355 meter) rechts van het plateau gaat een zeer steil steenpad omhoog. Volg de steenhopen en/of de rode stippen dan volg je de zekerste route, We bereiken uiteindelijk een bergkam waarbij we links aanhouden. Na een korte afstand over de bergkam, klimmen we nog een stuk steil omhoog om dan vrij snel de top te bereiken.

Op de top is een rond plateau van steen gemaakt. Hierop staat een indrukwekkend gietijzeren kanon.

Mallorca wandelen naar Penya Roja

Dit kanon stamt uit 1630. Het houten onderstel is een paar jaar geleden vernieuwd en is met een helikopter hier geplaatst.

Het uitzicht is fantastisch. Bij helder weer is oostelijk zelfs het buureiland Menorca te zien. In het zuidoosten is de baai van Alcudia en Cap Ferrutx  zichtbaar. Ook het Talaia de Son Jaumel  bij Cala Ratjada is zichtbaar. Verder in het noorden zie je de baai van Pollenca en het schiereiland Formentor. En in het westen de  ruim duizend meter hoge Puig Tomir en Puig de Massanella.

Een van de mooiste uitzichten van het eiland Mallorca, weinig wandelingen op dit eiland bieden u dit.

Mallorca wandelen naar Penya Roja

De terugweg voert ons eigenlijk over precies dezelfde route als we gekomen zijn. Gemiddeld duurt de terugweg ongeveer 1,5 uur.

Mallorca Wandelen naar Penya Roja (ALCUDIA)

De route is ongeveer 8 km lang en daarbij dienen 271 hoogtemeters overwonnen te worden. Stevige wandelschoenen zijn eigenlijk vereist.

Let op dat bij vochtig weer en regenval het pad en de rotsen glad zijn. Het advies is dan ook om alleen bij goed weer op pad te gaan. De klim is af te raden tijdens regenval of kort daarna.

Op de route zelf is geen restaurant of inkoopmogelijkheid voor drinken, neem dus voldoende water en proviand mee.

Wie zich alleen niet zeker voelt, kan gebruik maken van een van de gidsen van Mallorca-pure. Neem tevens een kijkje op onze lijst van mogelijke activiteiten via www.mallorca-pure.com.

Verdere info is ook te downloaden via: https://www.illesbalears.es/ale/mallorca/veranstaltungen.jsp